Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Ge inte vatten till ditt helammande spädbarn, inte ens under de allra varmaste sommardagarna.

I sommarvärmen är det viktigt att inte bara tänka på solkrämer och solskydd, utan även att dricka ordentligt, både för barn och vuxna.

När det gäller barn upp till sex månader, som helammar, behöver de dock inte komplettera med vatten eller annan vätska under varma dagar.

Däremot kan man märka att hen kanske vill amma lite oftare än vanligt.

Bröstmjölk är den perfekta vätskan eftersom det både svalkar och tillför alla de salter och mineraler barnet förlorar i och med vätskeförlusten i värmen. Vatten tillför varken näring eller energi vilket de små barnen så väl behöver.

Man behöver inte, och bör inte, ge industriproducerad vätskeersättning till småbarn.

Man bör inte heller blanda ut modersmjölksersättning med mer vatten för att öka vätskeintaget för flaskmatade barn, följ alltid doseringsråden på förpackningen!

Om man märker att barnet är påverkat av värmen kan man medvetet amma/flaskmata oftare och lite i taget. Är barnet väldigt trött kan man behöva handmjölka/pumpa ut och ge barnet bröstmjölk på en sked eller med en kopp mellan amningarna. Håll koll på att barnet kissar som vanligt.

Även du som ammar kan behöva dricka lite extra under varma dagar för att inte själv bli påverkad, då barnet kanske ammar oftare än vanligt, samtidigt som du själv förlorar mer vätska i värmen.

Är barnet lite äldre (över sex månader), och amningstillfällena lite glesare, kan vatten vara ett bra komplement till bröstmjölken. Barn är mycket känsligare för vätskeförlust än vad vuxna är.

Men det är även bra att veta att det inte är farligt att ge ett litet barn små mängder vatten, tex på en tesked, om man tvunget vill. Kokat avsvalnat vatten innebär inga risker i sig. Var dock medveten om att vatten fyller upp magsäcken och att en liten bebis behöver få energi varje gång hen visar tecken på att vilja amma. Magsäcken rymmer bara en liten volym och bröstmjölk ger all den vätska, näring och energi en liten behöver. Om man ofta ger vatten istället för att amma kan det även hända att brösten får för lite stimulans vilket kan leda till minskad mjölkproduktion. Om man vill amma är det fördelaktigt för både bröst och barn att göra det istället.

.

(Återbruk. Den här texten publiceras varje sommar i bloggen. Lika aktuell varje år.)

.

Du kanske även är intresserad av att läsa mer om:

När det gör ont att amma

Mjölkstas

Mjölkstockning

Amningsnapp

Bra tag

White spots

Anatomi – så funkar det!

Mjölkens sammansättning

Amning efter förlossningen

Den allra första tiden

Tidiga signaler

Tillmatning – olika metoder

Problemsökning vid svårigheter

Säker hudmothud-kontakt

Säker samsovning

Säker samsovning och anknytning

Amning skyddar mot SIDS

Nöjda barn

När ett barn amningsstrejkar

Kort tungband

Svag viktuppgång och aktiv amning

Att öka mjölkmängden

Dåliga amningsråd

Bröstmjölkens hälsofördelar

Amning, inte bara en kvinnofråga

En fråga om rätt till självbestämmande!

Alla kan inte amma

Amning kan vara asjobbig

Okunskap om amning är ett samhällsproblem

Allt om amning

Läs mer om amning i min bok Amning i nöd och lust!

omslag

.

.

.

.

Annonser

Säker hud mot hudkontakt efter förlossningen

Ett friskt, fullgånget och medicinskt opåverkat nyfött barn följer ett mönster på ett visst antal olika stadier eller beteendefaser (nio) under den första timman efter förlossningen.

En serie reflexer utlöses när barnet får ligga naken ovanpå mammans kropp, mot mammans nakna hud, och de två lämnas ifred från undersökningar under tiden. Barnet letar själv efter bröstet genom att med hjälp av en serie reflexer kravla/kräla/åla sig fram över mammans kropp och leta med huvudet och munnen. Barnet orienterar sig bland annat med hjälp av doften av mammans bröst då areolerna och bröstvårtan utsöndrar ett dofthormon. Det är viktigt att mamman inte har tvättat brösten med starka tvålar före, under eller direkt efter förlossningen. (Använd med fördel en mild doftfri tvål både tiden före och efter förlossningen.) Under de sista stegen kan barnet hitta, spontant och utan hjälp, sig fram till bröstet, ta ett tag och börja amma. Efter detta somnar barnet, ungefär en till två timmar efter födseln. Hela proceduren är viktig ur amnings- och anknytningssynpunkt och underlättar för ett starkt band att knytas mellan barn och mor. Dessutom stimuleras mjölkbildningen och barnet får i sig några droppar av den extremt näringsrika råmjölken (kolostrum). Den här råmjölken bildas i brösten redan under graviditeten.

Om barnet somnar innan det hinner amma så behåll barnet hud mot hud, minst till dess att hen har ammat första gången. Detta hjälper barnet att spara energi, minskar risken för lågt blodsocker och stimulerar barnets sök- och sugreflexer.

Säker och oavbruten hud mot hudkontakt främjar mammans och barnets välbefinnande samt främjar amningen. Säker hud mot hudkontakt rekommenderas alla barn oavsett förlossningssätt.

  • Några av fördelarna med hud mot hudkontakt är att barnet får hjälp att hålla temperaturen, barnet skriker mindre, barnet får ett jämnare blodsocker, båda barnet och den vuxna blir lugna och kan slappna av, och den vuxna får en ökad förståelse för vad barnet vill då det är lättare att tolka barnets signaler när man är nära.

Här finns fler texter från den här bloggen om amning den första tiden:

Amning de första dagarna och Amning den allra första tiden

nyfödda

Nyfödda tvillingar, foto: Carlos Garcia

Det är oerhört viktigt att vara uppmärksam på barnets andning, att se till att barnet har fria luftvägar, då det ligger på mage ovanpå mammans kropp, speciellt direkt efter förlossningen.

Att praktisera säker hud mot hudkontakt innebär att man har fokus på barnet och hela tiden är uppmärksam på, och kollar så att, barnet har fria luftvägar, att inte näsa och/eller mun är täckta av tyger eller att det lilla huvudet inte kollapsar med ansiktet ned mot förälderns bröstkorg. Barnet ska vara upprätt, inte ligga hopsjunken. Barnet behöver amma så fort ( = varje gång) det visar sugbehov och amningssignaler.

Och vid amning, se till att mamman ligger bekvämt i en lite halvt upprätt/ laid back position, så att hon kan stötta upp så att barnet inte kan falla. Kolla om mamman eventuellt behöver stötta bröstet eller barnet så att barnets ansikte inte försvinner ned i bröstet och påverkar andningen. Kom ihåg : Hakan i – näsan fri! Om mamman är utmattad eller på annat sätt påverkad av förlossningen är detta den andra förälderns/stödpersonens uppgift.

Det är viktigt att föräldrar känner till detta när de kommer till förlossningen!

Osäkerhet och ibland feltolkningar av hur man hjälper föräldrar till säker hud mot hud leder allt för ofta till felaktiga rekommendationer kring detta från vårdpersonal.

Det är oroande att allt fler föräldrar vittnar om att de (OBS felaktigt!) blivit rekommenderade att lägga barnet på sängen, vid sidan av sig efter förlossningen, och inte ovanpå kroppen.

Detta leder till att barnets naturliga beteende, barnets nio beteendefaser, inte kan tillgodoses. Barnets naturliga amningsbeteende och amningsreflexer hämmas när det inte kan röra sig obehindrat ovanpå mammans kropp. Barnet riskerar att bli uttröttad då det inte kan söka bröstet på ett för barnet förväntat och naturligt sätt. Barnet berövas dessutom tillgången på fullständig hud mot hud.

Att vårdpersonal felaktigt rekommenderar att lägga barnet på sängen, vid sidan om mamman, efter förlossningen är alltså en quick fix då de inte har tid att närvara och övervaka, eller inte vet hur de ska lära ut hur föräldrarna själva kan vara uppmärksamma på barnets andning. Skärpning vården!

Sammanfattningsvis: Barnet bör ligga ovanpå mammans kropp, hud mot hud, efter förlossningen. Det är viktigt att båda föräldrarna känner till hur man praktiserar säker hud mot hud efter förlossningen, och att partnern eller en annan stöttande person kan hålla koll på barnets fria luftvägar om mamman är medtagen efter förlossningen.

Det är fördelaktigt att praktisera säker hud mot hud så mycket och så länge man vill, inte enbart direkt efter förlossningen. Fördelarna gäller alla barn, oavsett uppfödningssätt.

Dessutom: Barnet ska inte ligga på sidan. Om barnet ligger ensamt (ej hud mot hud), till exempel vid säker samsovning när barnet sover bredvid sina föräldrar på natten, ska det ligga på rygg.

 

Läs mer samt källor:

Råd till föräldrar om vården under barnets första levnadsvecka

Plötslig oväntad spädbarnskollaps

Rikshandboken om hud mot hud

Om hud mot hud i vårdfokus

Karolinska

.

Du kanske även är intresserad av att läsa mer om:

När det gör ont att amma

Mjölkstas

Mjölkstockning

Amningsnapp

Bra tag

White spots

Anatomi – så funkar det!

Mjölkens sammansättning

Amning efter förlossningen

Den allra första tiden

Tidiga signaler

Tillmatning – olika metoder

Problemsökning vid svårigheter

Säker samsovning

Säker samsovning och anknytning

Amning skyddar mot SIDS

Nöjda barn

När ett barn amningsstrejkar

Kort tungband

Svag viktuppgång och aktiv amning

Att öka mjölkmängden

Dåliga amningsråd

Bröstmjölkens hälsofördelar

Amning, inte bara en kvinnofråga

En fråga om rätt till självbestämmande!

Alla kan inte amma

Amning kan vara asjobbig

Okunskap om amning är ett samhällsproblem

Allt om amning

Läs mer i min bok Amning i nöd och lust!

omslag

.

.

.

.

.

 

 

Amning i nöd och lust – Vinnare av Bröstpriset 2019!

Hurra hurra hurra!

Bröstpriset 2019

 

Amningshjälpens kulturpris ”Bröstpriset” delas ut en gång om året.

I år var det sex stycken nominerade till priset och det blev delad vinst, lika många röster, till Amning i nöd och lust (min bok!) och facebookgruppen ”Mamma jag vill amma….” av Jannika Kauppi!

Hurra hurra för oss! ❤

Motiveringen:

För hennes fantastiska bok amning i nöd och lust som lyckas med konststycket att vända sig till både föräldrar, rådgivare och mor/farföräldrar .

En enastående välskriven handbok om hur du blir din egen amningsrådgivare. Modern, tydlig, användarvänlig och uppdaterad.

Ett varmt och innerligt TACK till er som nominerat och röstat på min bok! Det betyder jättemycket för mig!

bubbel

Fun fact: Den här bloggen, sagogrynet.se, vann Bröstpriset 2011 och tidskriften Nära Barn (inkl mina amningstexter i den) vann Bröstpriset 2015. ❤

Tack!

.

Du kanske även är intresserad av att läsa mer om:

När det gör ont att amma

Mjölkstas

Mjölkstockning

Amningsnapp

Bra tag

White spots

Anatomi – så funkar det!

Mjölkens sammansättning

Amning efter förlossningen

Den allra första tiden

Tidiga signaler

Tillmatning – olika metoder

Problemsökning vid svårigheter

Nöjda barn

När ett barn amningsstrejkar

Kort tungband

Svag viktuppgång och aktiv amning

Att öka mjölkmängden

Dåliga amningsråd

Bröstmjölkens hälsofördelar

Amning, inte bara en kvinnofråga

En fråga om rätt till självbestämmande!

Alla kan inte amma

Amning kan vara asjobbig

Okunskap om amning är ett samhällsproblem

Allt om amning

Läs mer i min bok Amning i nöd och lust!

omslag

.

.

.

World Breastfeeding Week äger (som alltid) rum den 1 – 7 augusti

 

wbw2019_logo

 

Årets tema är Empower Parents – Enable Breastfeeding

 

”The #WBW2019 slogan ”Empower Parents, Enable Breastfeeding” was chosen to be inclusive to all types of parents in todays world. Focusing on supporting both parents to be empowered is vital in order to realise their breastfeeding goals.

[…]

We can all support this process, as breastfeeding is a team effort. To enable breastfeeding we all need to protect, promote and support it.”

 

 

Läs mer på World Breastfeeding Week 2019:s egen hemsida.

Länk till Världsamningsveckan på facebook.

Länk till WABAs hemsida.

 

#WBW2019 #WABA #EmpowerParents #EnableBreastfeeding #breastfeeding #worldbeeastfeedingweek2019.

.

Nordiska amningsveckan äger rum vecka 42, med samma tema som Världsamningsveckan.

.

.

.

Du kanske även är intresserad av att läsa mer om:

När det gör ont att amma

Mjölkstas

Mjölkstockning

Amningsnapp

Bra tag

White spots

Anatomi – så funkar det!

Mjölkens sammansättning

Amning efter förlossningen

Den allra första tiden

Tidiga signaler

Tillmatning – olika metoder

Problemsökning vid svårigheter

Nöjda barn

När ett barn amningsstrejkar

Kort tungband

Svag viktuppgång och aktiv amning

Att öka mjölkmängden

Dåliga amningsråd

Bröstmjölkens hälsofördelar

Amning, inte bara en kvinnofråga

En fråga om rätt till självbestämmande!

Alla kan inte amma

Amning kan vara asjobbig

Okunskap om amning är ett samhällsproblem

Allt om amning

Läs mer i min bok Amning i nöd och lust!

omslag

.

.

.

.

.

 

.

bildboken

Amning i nöd och lust är en praktisk handbok om hur man får amningen att fungera.

Den beskriver både förutsättningarna för mjölkbildning och hur man förebygger (och löser) svårigheter, samt barnets naturliga amningsbeteende och behov i olika åldrar utifrån ett anknytningsvänligt barnperspektiv.

Den innehåller förutom texter om amning även exempelvis texter om att vara amningsrådgivare, om jämställt föräldraskap, om säker samsovning, om lyhörd flaskmatning, om matintroduktion och om föräldrastyrt vs barnstyrt amningsavslut.

Läs mer om boken här

 

Amningsnytt skriver:

”Pedagogiskt, tydligt och lustfyllt”

och

”Boken är verkligen tillgänglig och inkluderande i både sitt tilltal och sin uppbyggnad.”

 

Amning i nöd och lust finns att köpa hos till exempel Bokus , Adlibris , Kokobello och Amningshjälpen.

 

– Har du läst Amning i nöd och lust?

.

.

.

Du kanske även är intresserad av att läsa mer om:

När det gör ont att amma

Mjölkstas

Mjölkstockning

Amningsnapp

Bra tag

White spots

Anatomi – så funkar det!

Mjölkens sammansättning

Amning efter förlossningen

Den allra första tiden

Tidiga signaler

Tillmatning – olika metoder

Problemsökning vid svårigheter

Nöjda barn

När ett barn amningsstrejkar

Kort tungband

Svag viktuppgång och aktiv amning

Att öka mjölkmängden

Dåliga amningsråd

Bröstmjölkens hälsofördelar

Amning, inte bara en kvinnofråga

En fråga om rätt till självbestämmande!

Alla kan inte amma

Amning kan vara asjobbig

Okunskap om amning är ett samhällsproblem

Allt om amning

Läs mer i min bok Amning i nöd och lust!

omslag

.

.

.

.

.

Fem amningstips inför julhelgen och andra storhelger!

Jag hoppas att du får en riktigt lugn och avslappnad jul- och nyårshelg! Både för din egen skull såklart, men också ur ett amningsperspektiv. Julstressen är tyvärr inte alltid så gynnsam för amningen eftersom adrenalin hämmar utdrivningsreflexen (oxytocinet). Så försök gärna att hitta stunder av stillhet. Släpp ner axlarna och andas djupt en extra gång.

1

Att få igång amningen med en ny bebis, eller att få ordning på amning som krånglar kan vara tillräckligt knepigt utan att man behöver slänga in en skopa julstress ovanpå alltihop. Eller om man vänder på det, att ta sig igenom julhelgerna med allt vad det innebär med ändrade rutiner, resor och besök, släktingars åsikter och kommentarer kring ens person och livsval, och anpassningar efter mångas viljor runt en högtid kan vara tillräckligt påfrestande redan innan man stoppar in en ammande bebis i mixen.

Det är alltså inte underligt att amningsrådgivningen ofta skjuter i höjden runt högtider.

Men om man är lite förberedd på vad som kan vänta och vilka frågor som kan uppkomma är det ofta lättare att undvika de värsta fallgroparna!

Så, här kommer några tips inför julhelgerna:

1. Amning behöver ofta lugn och ro för att fungera bra. Oxytocin (hormonet som driver ut mjölken ur brösten) frisätts lättast när du är lugn och mår bra. Adrenalin däremot (som hämmar oxytocinet) frisätts vid exempelvis stress, smärta och oro. Vilket förenklat betyder att mjölken finns i brösten men kommer bara inte ut, på grund av stress/oro/smärta (eller julstress i detta fall). Barnet blir frustrerat, mamman blir ännu mer stressad och en negativ spiral skapas. När man känner till detta och medvetet kan försöka att hålla undan adrenalinet samt skapa förutsättning för oxytocinet att flöda har man alltså kommit en bra bit. Så sök lugn och ro, stressa ner och lämna julstöket till övriga familjen.

2. Att amma på barnets tidiga signaler är ytterligare en huvudnyckel som underlättar för amningen. Här finns en längre text om detta. Att amma på tidiga signaler kan bli svårare under storhelger när rutiner ändras, när det är extra mycket att göra, när man är fler än vanligt i hemmet, släktingarna vill hålla barnet och så vidare. Men återigen, att vara medveten om det och att då alltså kunna vara lite extra uppmärksam gör stor skillnad.

3. Slarva inte med taget. Ett tillräckligt stort tag ger barnet möjlighet att amma effektivt och bekvämt. När barnet ammar aktivt och effektivt kan det ske en mjölköverföring från bröst till barn och mjölkbildningen sätter igång. Och detta tillräckligt stora tag minskar risken för amningsproblem av olika slag. Så trots att det är stressigt med julskinkan, fullt av släktingar i soffan och glada barn runt granen, så är det en bra investering att ta sig tid att vara noga med barnets tag. Läs mer om ett bra tag och hur man får till det här.

4. På tal om släktingar i soffan, för en del kan det kännas obekvämt att amma bland andra. Dels för att man inte vill höra kommentarer som ”Ska du verkligen amma nu igen..?” Dels för att man kan känna sig uttittad och barnet kan ha svårt att koncentrera sig på att amma när det är mycket ljud och rörelse runt omkring. Om detta gäller för er kan ni kanske förbereda er på att söka upp ett lugnare hörn eller ett avskilt rum för att komma undan lite då och då under julfirandet.

5. Det är inte helt ovanligt att barn reagerar på rutinförändringar, nya intryck och stress genom att strula vid bröstet. Det kan vara mer eller mindre krångel och det kan hålla på olika länge. Om ditt barn plötsligt amningsstrejkar finns det mer att läsa här.

Bonus: En jättevanlig fråga runt julhelgen är ”Får man äta sill/pepparkakor/julmust/klementiner/polkagrisar/valfritt livsmedel – när man ammar?” Svaret är oftast Ja! Krångla inte till det i onödan. Det är en mycket liten risk att de livsmedel du stoppar i dig skulle påverka barnet på ett negativt sätt. Det är mer troligt att barnet, om det reagerar, påverkats av ändrade rutiner, nya intryck, stress och så vidare.

livsmedelsverkets hemsida finns information om vilka livsmedel en ammande bör undvika och det handlar mest om insjöfisk, men kolla gärna om det är något specifikt livsmedel du funderar på.

God jul!

.

Du kanske även är intresserad av att läsa mer om:

När det gör ont att amma

Mjölkstas

Mjölkstockning

Amningsnapp

Bra tag

White spots

Anatomi – så funkar det!

Mjölkens sammansättning

Amning efter förlossningen

Den allra första tiden

Tidiga signaler

Tillmatning – olika metoder

Problemsökning vid svårigheter

Nöjda barn

När ett barn amningsstrejkar

Kort tungband

Svag viktuppgång och aktiv amning

Att öka mjölkmängden

Dåliga amningsråd

Bröstmjölkens hälsofördelar

Amning, inte bara en kvinnofråga

En fråga om rätt till självbestämmande!

Alla kan inte amma

Amning kan vara asjobbig

Okunskap om amning är ett samhällsproblem

Allt om amning

Läs mer i min bok Amning i nöd och lust!

omslag

.

.

.

.

.

Amningsveckan 2018

Nordiska amningsveckan infaller nu, vecka 42. I övriga världen firas amningsveckan varje år i augusti.

Årets tema är Amning – en grund för livet

WABA

 

A team effort is needed to make #breastfeeding work. This #WBW2018, let’s create a #WarmChain of support for #breastfeeding and lay the foundation for a healthier, more prosperous and sustainable future
Protecting, promoting and supporting #breastfeeding is crucial for the health of our planet and its people. Wherever you are, you can inform, anchor, engage and galvanise on breastfeeding as the #FoundationOfLife!
.
Kanske ordnar Amningshjälpens lokalgrupp något roligt event i din närhet? Tipsa gärna i kommentarsfältet nedan!
.
.