Amningsnytt skriver om en överträdelse av WHO-koden i sitt senaste nummer. Den gången var det Apoteksgruppen som annonserade om en gratisbox till gravida innehållande bland annat en nappflaska. Amningsnytt tog kontakt med de ansvariga, både försäljare, tillverkare och tidningen som tog in annonsen. PR-ansvarig för Philips Avent-flaskan påstår sig inte känna inte till WHO-koden, vilket jag förövrigt finner extremt nonchalant. Apoteksgruppen har nu tagit bort flaskan ur paketet.
Brott mot WHO-koden förekommer tyvärr ständigt. Efter en snabb sökning ser jag i dag ytterligare överträdelser av WHO-koden. Butiken Ekokul står för en utlottning av en nappflaska i en bloggtävling. Gobaby säljer nappflaskor för nyfödda till reapris, nappflaskor av samma tillverkare som ville ge bort flaskor gratis i babyboxen. Philips Avent är kända för att bryta mot WHO-koden.
Det är inte tillåtet att dela ut nappflaskor, enligt artikel 5.4 i WHO-koden:
”Tillverkare eller distributörer bör inte till gravida kvinnor eller spädbarns- och småbarnsmödrar skicka ut gåvor, redskap eller andra artiklar som kan bidra till att öka användningen av bröstmjölksersättningar eller flaskuppfödning.”
WHO-koden förbjuder självklart inte försäljning av nappflaskor, men den reglerar marknadsföringen. Företag som tillverkar nappflaskor får inte göra reklam för sina flaskor, men vårdspersonal får informera om dem. Däremot får inte heller vården ha reklam för produkter som omfattas av koden i sina lokaler. Man får inte dela ut gratisprover eller sälja produkterna till rabatterat pris.
Om man ser en överträdelse av WHO-koden kan man anmäla den direkt till Konsumentverket eller till karin.sutare@amningshjalpen.se, ansvarig i styrelsen för WHO-koden, så skickar hon vidare till berörd myndighet.
Som sagt, barnmatsföretagen kommer alltid att söka och hitta vägar att tjäna pengar på vår uteblivna amning. Ju kortare tid en kvinna ammar, desto mer pengar i fickan på mångmiljonindustrin. En oskyldig bloggtävling eller ett reapris kan leda till att en kvinna som inte alls tänkt sig använda flaska ändå gör det när flaskan ändå står där på köksbänken.
Medföljer information om tuttförvirring och att ersättning snabbt kan konkurrera ut bröstmjölken om brösten inte får den stimulering de kräver? Ju oftare ett bröst släpper ifrån sig mjölk desto mer mjölk bildas. Visst kan man även ha bröstmjölk i en flaska, men pumpning är inte heller optimalt för stimulering av mjölkproduktionen. Om man byter ut ett mål mot ersättning då och då, så är risken stor att man dragit ner på mjölkproduktionen samtidigt. Mamman upplever att hon har mindre bröstmjölk och ger mer ersättning. Och det är precis det barnmatsföretaget/flasktillverkaren vill, tro inget annat.
Ja, vad ska man göra? Jag kan bli galen. Och vad gör man när nära och kära släktingar agerar i industrins tjänst och ger nappar för att ett litet knytte på några veckor inte ska suga så mycket? Är så glad idag att jag inte tog min mors råd om att ge dottern napp då hon var tre veckor.
Lite gränsfall till WHO-koden men bliir väldigt irriterad när både nestle och semper skickar hem vällingpulver ,plastskedar och informationshäften om mat och inleder med ett kapitel om hur viktigt amning är. De skickar häftet när barnen är ett halvår gamla! Väldig genomskinligt att de antar att man bläddrar förbi kapitlet om amning och kollar direkt på avsnittet om halvåringar där välling och burkmat. Vad gäller släktingars påverkan har vi också erfarenhet då vi fick en napp av svärmor till 3 veckor gammal son! Tur att jag var påläst och la den i byrålåda.
Hur fungerar det där med koden? Tänker på det som Elli skrivit…?
Företagen får inte ta kontakt med föräldrar. Det är inte tillåtet att göra reklam för ersättning/välling/gröt innan barnet fyllt 6 månader. Flaskreklam är förbjuden och man får inte ha utlottningar, reapriser, 2 till priset av en, flaska på köpet och liknande erbjudanden. Allt detta är brott mot WHO-koden.
Jag fick Nestlés häfte om amning från bvc. Är det en överträdelse?
Gjorde de reklam för ersättning/välling/gröt eller flaskor i den?
[…] blir det när en självutnämnd amningsexpert, betald av en nappflasktillverkare (Avent), sitter oemotsagd och ger rent felaktiga råd till förtvivlade mammor på en av Sveriges största […]
[…] ifrågasätts meningen med att ha regler kring marknadsföring av bröstmjölksersättningsprodukter i vår del av världen. Man kan förstå att det behövs i utvecklingsländer men i vårt upplysta […]
[…] har ingenting att göra med ersättning som sådan. Who-koden reglerar bland annat reklamjippon och ser till att storföretagen inte går över lik för att tjäna sina miljarder. Bröstmjölken […]
[…] har ingenting att göra med ersättning som sådan. Who-koden reglerar bland annat reklamjippon och ser till att storföretagen inte går över lik för att tjäna sina miljarder. Bröstmjölken […]
[…] Avent är notoriska WHO-kodsbrytare, med sina ständiga överträdelser. Jag ser detta som ett grovt övertramp. Ett hån. En spark i […]
Bröt vårt BB mot WHO-koden som skickade med oss en flaska hem?
Dottern åt inte från mitt bröst efter sex dygns idoga försök på BB. Vi fick åka hem med en pump med tillhörande flaska.
Fast det kanske var ok i och med att de inte skickade med en napp? Och som nyblivna förvirrade föräldrar som inte fått någon information om att BARN kanske inte kan DIA tog en napp vi hade till en flaska vi hade hemma. Det funkade så klart inte med ett för stort hål så det blev till att dra ut i -15 grader för att sondera Apoteket på flasknappar.
[…] var samma flaska som låg i Apoteksgruppens babybox men som de tog bort då det påtalades att det strider mot WHO-koden att dela ut gratis […]
[…] här skrev jag om Avent och WHO-koden för några veckor sedan. Och här om fler som (ovetandes?) bryter mot koden och varför man vill att företagen följer […]