Årets siffror har kommit från WHO, UNICEF och IBFAN. Siffror och fakta kring WHO-koden och hur det ser ut med barnmatsindustrins aggressiva marknadsföring världen över.
WHO och UNICEF rekommenderar på vetenskapliga grunder att alla barn helammas de första sex månaderna, och sedan delammas med tilläggskost i minst två år eller längre. Medlemsländerna har bland annat som mål att nå sex månaders helamning för minst 50% av alla barn innan 2025. (Som en jämförelse: i dag helammas cirka 15 % av de svenska barnen i sex månader. Vi har en del att jobba på här.)
WHO-koden syftar bland annat dels till att reglera orimlig och aggressiv marknadsföring av bröst- och bröstmjölksersättningar.
Och dels till att säkerställa att modersmjölksersättningar tillverkas, tillreds och används på ett säkert och riktigt sätt när dessa behövs.
Koden förbjuder reklam för modersmjölksersättning, nappflaskor och flasknappar. Den förbjuder gratisprodukter, tävlingar, rabatter och lockande/förledande marknadsföring av dessa produkter till både föräldrar och vårdpersonal. Läs mer här.
WHO-koden kräver även att förpackningarna ska innehålla tydliga instruktioner kring hanterandet av produkten och information om innehåll och riskerna med att helt utesluta bröstmjölk. Samt att vårdpersonal ska informera de föräldrar som behöver om produkterna och hur de ska användas.
Vad siffrorna visar?
135 av 194 länder har någon form av reglering som relaterar till WHO-koden och marknadsföring av produkter som konkurrerar med bröstmjölk. Bara 39 länder har lagar som innefattar hela WHO-koden.
Barnmatsindustrin konkurrerar nu om en marknad värderad till cirka 400 miljarder kronor per år och den summan beräknas öka med över 55% de närmaste åren.
400 miljarder kronor. Per år.
Helt krasst finns det alltså extremt mycket pengar att tjäna på att barn inte ammar.
“The breast-milk substitute business is a big one, with annual sales amounting to almost US$ 45 billion worldwide. This is projected to rise by over 55% to US$ 70 billion by 2019.”
“The breast-milk substitutes industry is strong and growing, and so the battle to increase the rate of exclusive breastfeeding around the world is an uphill one—but it is one that is worth the effort,” says UNICEF Chief of Nutrition Werner Schultink. “Mothers deserve a chance to get the correct information: that they have readily available the means to protect the health and wellbeing their children.”
Clever marketing should not be allowed to fudge the truth: there is no equal substitute for a mother’s own milk.
.
Mer att läsa om WHO-koden:
Svenska lagar kring marknadsföring av bröstmjölksersättning
Ständiga kodöverträdelser i babyboxar mm
Om varför bröstmjölk är bra för oss – hälsofördelar
Amning är inte bara en kvinnofråga
.
En del menar att koden inskränker människors valfrihet och skuldbelägger flaskmatare.
Om du efter att ha läst detta inlägg irriterat frågar –Varför har vi WHO-koden? Jag förstår inte varför man inte får göra reklam för modersmjölksersättning och nappflaskor? Det är väl jättebra med gratisflaskor och rabatter på ersättning för oss som använder det?
Läs då detta inlägg / svar på den frågan här
WHO-koden förbjuder självklart inte försäljning av nappflaskor och ersättningar, men den reglerar marknadsföringen. Jag har mycket svårt att förstå hur en önskan om oberoende information kan vara så upprörande. Valet mellan en kod som syftar till säkerställande av tillverkning, hantering, och spridning av korrekt och saklig information för alla parter… Eller direktreklam från barnmatsbranschen med mångmiljardintressen som syftar till ökad försäljning och vinst för företag? Inget svårt val för mig.
Jag menar att utan reglering av marknadsföring minskar föräldrars valfrihet.
Om barnmatsföretagen har fritt fram för reklam skulle inte de som vill amma ha samma chans att välja amning.
Eftersom amningen är en komplex process och ofta inte något man bara gör på en höft behöver man skydda den. Det blir problem när företag lockar med gratisprodukter och svänger sig med sina fina övertygande ord, så som företag gör för att tjäna pengar (miljarder).
För de föräldrar som redan gjort sitt medvetna val och valt bort bröstmjölken är det säkert välkommet att få gratisreklam i form av ersättning, flaskor eller kuponger. Men för den som vill amma men inte har kunskap om till exempel att ersättning och nappflaska kan konkurrera ut bröstmjölken rätt snabbt blir det kanske inget eget val. De kan snabbt bli fråntagna möjligheten, av barnmatsföretaget, att välja själva vad de vill ge sitt barn att äta, till exempel genom att ersättningen introduceras och bröstmjölken aldrig kommer igång eftersom barnet är mätt på ersättning och mjölkproduktionen då inte stimuleras.
En reglering av marknadsföring och en ökad kunskap inom vården om både amning och flaskmatning med uppdaterad objektiv information, det ger familjer möjlighet till egna informerade medvetna val.
.
.
.
Lämna en kommentar